‎اصطلاح‌نامه‌ها

اصطلاح نامه‌ها گنجینه‌ای از واژه‌ها هستند،که دارای نظم الفبايی متداول در فرهنگ ها و داراي نظامی شبکه‌ای و مفهومی بين واژه‌ها هستند. اصطلاح‌نامه‌ها در استانداردسازی ثبت و ذخیره ی اطلاعات، جست‌وجو و بازیابی کارا و اثربخش پايگاه‌های اطلاعات، تولید هستان‌شناسی (آنتولوژی)، تحلیل اطلاعات و تولید محتوای آموزشی در قالبی جدید، به مانند ابزاری برای وب معنایی نیازی كليدی و گريزناپذير هستند .

سبوتک با همکاری استادان و کارشناسان برجسته در زمینهء تدوین اصطلاح‌نامه ، آمادگی طراحی، تولید، و تدوین اصطلاح‌نامه‌های موضوعی را دارد.

ثبت پایان‌نامه


بر اساس بخش نامه ی شماره ی  ۱۲۲۳۸/۸۹/۴۳ تاریخ ۲۰/۰۸/۱۳۸۶ وزارت علوم ، صدور گواهی فراغت از تحصیل دانش آموختگان منوط به اعلام وصول پایان نامه ی ایشان از سوی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران(ایرانداک) می باشد . لذا این شرکت در همکاری با ایرانداک اقدام به ارائه ی شماره ی ره گیری به دانش آموختگان پس از ثبت پایان نامه توسط ایشان می نماید . در اين سامانه ، دانشجويان اطلاعات كتاب‌شناختي پايان‌نامه/ رساله‌ی خود را وارد و شماره‌ی ره‌گيري دريافت مي‌کنند. هنگام مراجعه‌ی دانشجو به اداره‌ی تحصيلات تكميلي (یا واحدهای دیگر)مؤسسه‌ی محل تحصیل خود برای ارائه‌ی اصل پايان‌نامه/ رساله، کارشناسان دانشگاه با وارد ساختن این شماره و دیدن اطلاعات ثبت شده از سوی دانشجو، کار دانش‌آموختگی دانشجویان را انجام می‌دهند.

دیجیتال سازی

برای اسناد و مدارکی که چاپی هستند،‌ امکان بهره‌مندی از مزایای آرشیوهای دیجیتال وجود ندارد، بنابراین نخست باید چنین اسناد و مدارکی را به صورت دیجیتال درآورد. فرايندي كه نسخه‌اي ديجيتال را از اسناد و مدارك غيرديجيتال درست مي‌كند، ديجيتال‌سازي ناميده مي‌شود. يكي از روش هاي رايج درست کردن نسخة ديجيتالِ اسناد و مدارك كاغذي، توليد تصوير ‌ديجيتال است كه اسكن ناميده مي‌شود.   اسناد و مدارکی که از آغاز به صورت دیجیتال تولید شده‌اند، به راحتی در آرشیوهای دیجتیال قابل ذخیره‌سازی، سازمان‌دهی،‌ و بازیابی هستند. چنین آرشیوی، سيستمي است كه براي جانمايي، ذخيره‌سازي، و دسترسي بلندمدت به مواد ديجيتال طراحی می‌شود. آرشيوهاي ديجيتال، خدمات آرشيوهاي معمول را در محيط ديجيتال ارائه مي‌كنند. آرشیوهای دیجیتال مزایای بسیاری را فراهم می‌سازند .

مدیریت اطلاعات


 افزایش روزافزون اطلاعات، محدوديت در زمان و پول، دسترسی به‎هنگام سازمان‎ها را به اطلاعاتی که نیاز دارند، با دشواری‎های بسیاری رو‎به‎رو ساخته است. برای مدیریت اسناد و اطلاعات علمی و فنی در سازمان‌ها باید فرایندهای مناسبی طراحی شود که بتوانند این‌گونه اسناد و اطلاعات را گردآوری و سازمان‌دهی کنند و اشاعه دهند. در این میان، سازمان‌دهی اسناد و اطلاعات بنیادی‌ترین بخش مدیریت آنها را تشکیل می‎دهد. گونه‌ای از سازمان‌دهی، نمایه‌سازی است که در آن، اسناد و اطلاعات بررسي می‎شوند و  پس از استخراج اطلاعات كتابشناختي آنها، موضوع‎ها و واژه‎های کلیدی بر پایهء روش‌های علمی به آنها اختصاص داده می‌شود.

سبوتک می تواند با گردآوری، سازمان‌دهی و اشاعه ی اطلاعات علم و فناوری در حوزه‌های گوناگون، از جمله پايان‌نامه‌ها و رساله‎های ایران‌ (دكترا و كارشناسی‌ ارشد)، اطلاعات‌ پايان‌نامه‌های‌ دانش‎آموختگان ايرانی‌ خارج‌ از كشور، مقاله‎های علمی‌ و فنی‌ نشریات‌ ادواری‌ فارسی، مقاله‎های همایش‎های علمی ایران،‌ گزارشهای‌ دولتی‌، و اطلاعات‌ محققان‌ و متخصصان‌ ارشد کشور، برای بسیاری از سازمان‎ها کار سازمان‌دهی اطلاعات را به انجام رساند 

مدیریت دانش

امروزه مدیریت ‌دانش سازماني به عنوان یک قابليت‌ بنيادين يا مزيت‌ رقابتي در کانون توجه پژوهشگران و مدیران است. تسهيم دانش و ثبت و ضبط بهترين‌ عملكردها به يكي از سطوح دانش پیوند مي‌يابد كه حافظه ی سازماني خوانده مي‌شود و با فرايندهاي ذخيره‌سازي، بازيابي، و اشاعه دانش سازمانيِ گذشته براي استفاده در زمان حال و آينده سروكار دارد. دانش سازماني تنها در مغز افراد سازمان نیست، بلكــــه در ساختارها و فرايندهايي مانند خط‌مشي‌ها، مدارك، مستندات، فناوري­ها، و روش‌ها نيز تجلي می‌یابد. چنانچه دانش موجود در سازمان به خوبي آشكارسازي و مديريت شود، خرد سازماني تقويت و تبديل به بنیادی براي انتقال دانش به ديگران و يادگيري سازمانی خواهد شد.

حوزه های مدیریت دانش سازمانی :

۱- طراحی و ساخت سیستم‌های مدیریت اسناد و اطلاعات سازمانی؛

۲- تدوین رویه‌های مستندسازی تجربة کارشناسان و خبرگان سازمان با :

۱-۲- تدوین نظامی برای شناسایی کارشناسان و خبرگان سازمانی در  حوزه‌های گوناگون درخت دانش سازمانی؛

۲-۲- استخراج دانش‌ و تجربه کارشناسان و خبرگان سازمان در زمان‌های گوناگون؛

۳-۲- بسته‌سازی دانش‌ و طبقه‌بندی آن‌؛

۴- ۲-جست‌وجو پذیری پیشرفته در میان دانش‌ استخراج شده و غنی‌سازی دانش به‌دست خوانندگان؛

۵-۲-تدوین کتابچه‌های دانش کارشناسان و خبرگان؛

۳-طراحی و ساخت نرم افزار مدیریت دانش سازمان؛

۴-طراحی و استقرار نظام پیشنها‌دها در سازمان ؛